دانلود پاورپوینت موتورهای الکتریکی

 

برای دانلود کلیک کنید.

لطفا در صورت خرابی لینک دانلود اطلاع دهید.

.....................................................................................

 یک موتورالکتریکی ، الکتریسیته رابه حرکت مکانیکی تبدیل   می کند.

عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته است ،توسط ‍‍ژنراتور صورت می گیرد.  

اغلب موتورهای الکتریکی دوارند، اما موتور خطی هم وجود دارد. در یک موتور دوار بخش متحرک که معمولاً درون موتوراست  روتوروبخش ثابت استاتور خوانده می شود.

 

انواع موتورها:

1)موتورهای DC

2)موتورهایAC

 

1)موتورهای DC

یکی از اولین موتورهای دوار، توسط مایکل فارادی درسال 1821 م ساخته شد.

یک موتوردی سی ماشینی است که وقتی به آن جریان مستقیم داده می شودمی تواند برای کارهای مکانیکی از قبیل به حرکت درآوردن پمپ ها گرداندن ماشین های ابزار و غیره به کار رود.همچنین از موتورهای الکتریکی جریان مستقیم به طور وسیعی برای کاربردهای که به کنترل سرعت نیاز دارد استفاده می شود.بعضی از این موارد عبارتند از:پرسهای دستگاه چاپ. قطارهای برقی .وسایل نقلیه و آسانسورها. موتورهای جریان مستقیم در اندازه های مختلفی از100/1 اسب بخار تا هزارها اسب ساخته می شود.

سرعت موتور دی سی به مجموعه ای از ولتاژ و جریان عبوری از سیم پیچهای موتور بستگی دارد.سرعت موتور دی سی وابسته به ولتاژ و گشتاور آن وابسته به جریان است. معمولاً سرعت توسط ولتاژ متغیر یا عبور جریان و با استفاده از تپها(نوعی کلید تغییر دهنده وضعیت سیم پیچ) در سیم پیچی موتور یا با داشتن یک منبع ولتاژ متغیر ، کنترل می‌شود.به دلیل اینکه این نوع از موتورمی‌تواند در    
سرعت های پایین گشتاوری زیاد ایجاد کند معمولااز آن در کاربردهای کششی نظیر لوکوموتیوها استفاده می کنند.،

 ساختمان موتور  DC

قسمت های اصلی موتوردی سی عبارتند از:

1- آرمیچر

2- قطب های میدان تحریک

3- قاب بدنه

4- کاسه موتور(قالپاق ها)

5- جاروبک های نگه دارنده

انواع موتورهای دی سی

1- موتورهای سری

2- موتور شنت(موازی)

3-موتورهای کمپوند

این سه نوع از نظر شکل ظاهری مشابه اند. تفاوت آنها در ساختمان سیم پیچی کلافهای میدان تحریک و اتصال بین کلافهای میدان و آرمیچر است.

 

 موتورهای سری

موتورهای سری شامل سیم پیچ های میدان متشکل از چندین دورسیم که به طور سری با آرمیچر قرار گرفته اند ، می باشد که در شکل دیده می شود. . این موتور دارای گشتاور راه اندازی زیاد و مشخصۀ سرعت متغیر می باشد . هر چه بار بیشتر باشد ، سرعت آن کاهش می یابد . موتور سری عموماً در جرثقیل های معمولی و کابل دار ، قطارهای برقی و غیره به کار می رود .

 

موتور شنت (موازی)   

شامل یک میدان متشکل از تعداد زیادی دورسیم پیچی است که به طور موازی با آرمیچرمتصل شده است و در شکل دیده می شود. این موتور دارای گشتاور متوسط و مشخصۀ سرعت ثابت می باشد و برای کاربردهایی که احتیاج به سرعت ثابت دارند ، از قبیل پرس مته ای و دستگاههای تراش و غیره به کار می رود.

موتور کمپوند

در موتورهای کمپوندکه در شکل دیده می شوند،هرکلاف میدان ترکیبی ازمیدانهای سری وشنت بوده ومتشکل ازدوقسمت می باشد. یک قسمت(میدان سری) به طورسری به آرمیچرمتصل شده وقسمت دیگر(میدان شنت) به طورموازی با آرمیچراتصال یافته است.مشخصات این موتور ترکیبی از موتور سری وموتور شنت می باشد.

 ساختمان کلافهای میدان تحریک

کلافهای میدان سری با دورنسبتاً کم ازسیم کلفت پیچیده می شوند که قطرسیم بستگی به قدرت ولتاژ موتور دارد

 

کلاف های میدان های شنت شامل تعداد دورهای زیاد از سیم نازک می باشند

کلاف میدان کمپوند ترکیبی از میدان سری و شنت می باشد     

اتصال قطب های میدان :

در موتورهای دی سی کلاف های میدان طوری به هم متصل می شوند که پلاریته قطب ها یک در میان شمال و جنوب باشد . بنابراین در موتور دو قطبی یکی از قطبها شمال و دیگری در جنوب است و در یک موتور چهار قطبی قطبها باید یک در میان شمال و جنوب باشد.

اتصال موتورهای سری

موتورهای سری به طوری که در شکل نشان داده شده متصل میگردد. میدانها به طور سری متصل شده اند و سپس به طور سری با آرمیچر قرار گرفته اند.

 

اتصال موتورهای شنت

موتور شنت طبق شکل زیر متصل می گردد.

 

اتصال موتور های کمپوند

موتور کمپوند طبق شکل زیر متصل می گردد.

 

معکوس کردن جهت گردش موتورهای دی سی

جهت چرخش موتورهای جریان مستقیم با تغییر جهت جریان آرمیچر یا میدان معکوس می شود . در موتورهای سری روش معمول این است که جهت جریان در آرمیچر را معکوس کنیم.

تغییر جهت چرخش یک موتور شنت همانند موتور سری انجام می شود

 


خرابی موتور واشکالات ممکنه

/ 3 نظر / 196 بازدید
نیما

عالی بود مرسی از زحمات شما

سمانه

خلاصه و مفید بود ممنون

برق

ممنون