دانلود سیستم تولید چابک

 فایل : zip  (پاورپوینت)

حجم:115 KB

برای دانلود کلیک کنید.

لطفا در صورت خرابی لینک دانلود اطلاع دهید.

.................................................................................................

 

سیستم تولید چابک

Agile Manufacturing System

AMS

 

مقدمه:


 

در محیطی که امروز در آن مشغول به کار هستیم یکی از مهم ترین فاکتورهای بقا و پیشرفت یک شرکت، چابُکی آن است. شرکت ها در این محیط، چگونه باید عمل کنند تا بتوانند در عین این که خود را حفظ می کنند از تغییرات، حداکثر منفعت را برده و هر چه بیشتر در راه پیشرفت گام بردارند. سیستم تولیدی چابک (AMS) روشی جدید برای مقابله با این چالش است.
صنعت تولید همواره در معرض تغییر پارادایم بوده است. این تغییرات از صنعت دستی به تولید انبوه، سپس به تولید ناب و در عصر حاضر به تولید چابک (AMS) در حال گذار بوده است.

 


در طول تاریخ سه تغییر پارادایم در تولید وجود داشته است، این تغییرات به شرح زیر است:

 دوره اول: در این برهه از زمان، تولید دستی بوده است از ویژگی های این دوره سطح تولید بسیار پایین، نظام استاد و شاگردی، کیفیت پایین محصولات، وجود کارگران ماهر، وجود ماشین های چند منظوره، تولد سیستم کارگاهی، وجود سازماندهی غیر متمرکز و قیمت بالای محصول است.

 

 دوره دوم: دوره تولید انبوه «هنری فورد» » بود که می توان راه اندازی خط مونتاژ متحرک، قابلیت تعویض کامل و اتصال قطعات مختلف به یکدیگر، کاهش زمان چرخه کاری، تعویض پذیری کارگران، خلق افراد جدیدی مانند تعمیرکاران و مهندسان صنایع و کاهش زمان راه اندازی ماشین آلات را به عنوان ویژگی های اساسی این دوره نام برد.
    البته نباید از نام استون کسی که مکمل کارهای فورد بوده به سادگی گذشت. هر چند هنری فورد با موفقیت، تولید انبوه را در کارخانه به ثمر رساند اما هرگز نتوانست دستگاه سازماندهی و مدیریتی به وجود آورد که بتواند سیستم کلی کارخانه ها، عملیات مهندسی و سیاست های بازاریابی، یعنی همه دستاوردهای تولید انبوه را اداره کند. استون توانست سیستمی را که فورد پیشگام آن بود تکمیل کند و به شکل امروزی آن در آورد. 

 

 دوره سوم: این دوره، دوره فلسفه تولید ناب (سیستم تولیدی تویوتا) بود که بنیان گذار و مغز متفکر آن «تایی چی اوهنو» بود. فلسفه تولید ناب، بر مبنای حذف هر نوع فعالیت بدون ارزش افزوده استوار است. تولید ناب اصولی دارد که این اصول عبارتند از: حذف ضایعات، عیوب صفر، تیم های چند منظوره. کاهش لایه های سازمانی. رهبری تیمی، سیستم های اطلاعاتی عمودی، بهبود مستمر و سیستم کششی.

 

 دوره چهارم: در این دوره تولید چابک (AMS) با هدف هایی از جمله: اغنای مشتری، اهرمی کردن اثر اطلاعات و افراد، تسلط بر تغییرات و عدم اطمینان و افزایش رقابت پذیری از طریق همکاری به روی کار می آید. 


تاریخچه AMS

 

    تاریخچه چابکی به دوره رکود صنایع ایالات متحده بر می گردد. با توجه به رکود صنایع تولیدی ایالات متحده و از دست دادن رقابت پذیری در طول دهه1980 که به خوبی مستند شده بود، در سال1990 کنگره آمریکا تصمیم گرفت تا اقداماتی ضروری در این مورد انجام دهد. در نتیجه کنگره به وزارت دفاع دستور داد که آژانسی را ایجاد کند تا صنعت تولید ایالات متحده را با هدف رقابتی تر کردن آنها، مورد بررسی قرار دهد.
    در واقع با مشاهده اینکه نرخ تغییر در محیط کسب و کار بیشتر از نرخ سازگاری با محیط است، گروهی از متخصصان و دانشگاهیان در دانشگاه لی های در ایالت پنسیلوانیا، از طرف وزارت دفاع با این هدف که چه سیستم و استراتژی هایی در صنعت موفق تر خواهند بود، گرد هم آمده و صنعت تولید ایالات متحده را مورد بررسی قرار دادند. نتیجه تلاش های این گروه گزارش دوجلدی با عنوان «استراتژی بنگاه های تولیدی قرن21» بود که در پاییز1991، به وسیله «یاکوکا» در دانشگاه «لی های» منتشر شد و در همان زمان نام چابُک بر روی آن قرار گرفت.

 

تعاریفی از تولید چابک (AMS)

 

    بعد از انتشار گزارش یا کوکا در سال1991 ، کتاب ها و مقاله های زیادی در این زمینه به چاپ رسیده و تعاریف متفاوتی از تولید چابک مطرح شده است. از جمله این مطالب می توان به مقاله های محصولاتی با کیفیت بالا و بر اساس خواسته مشتری، تاکید بر شایستگی های اساسی و ایجاد تحرک پذیری، پاسخگویی به نیازهای مشتری، ترکیبی از تکنولوژی های گوناگون، پاسخ به تغییر و عدم اطمینان، تکامل تدریجی تکنولوژی های تولیدی، یک استراتژی تولید جهت کسب مزیت های رقابتی، همکاری در داخل و بین بنگاه ها، بهره گیری از تغییرات به عنوان یک فرصت، توانایی شکل دهی مجدد و توانمندی بقا و پیشرفت، اشاره کرد.
    البته در زمینه سیستم تولیدی چابک (AMS) تعاریف بسیار زیادی مطرح شده است. اما یکی از تعاریفی که مفید و جامع به نظر می رسد، تعریف موسسه یا کوکا است، که به شکل زیر تعریف شده است: 

 

    سیستم تولیدی با توانمندی های فوق العاده (توانمندی های داخلی، تکنولوژی های سخت و نرم، منابع انسانی، مدیریت تحصیل کرده و اطلاعات) جهت برآورده کردن نیازهای در حال تغییر بازار (سرعت، انعطاف پذیری مشتریان، رقبا، تامین کنندگان، زیر ساختار، پاسخگویی)، سیستمی که به سرعت تغییر می کند و این تغییر از طریق مدل های محصول یا تغییر بین خطوط محصول (انعطاف پذیری صورت می گیرد) و در حالت ایده ال پاسخی آنی به تقاضای مشتری است. 


بر اساس تعریف فوق، سیستم تولیدی چابک در یک شرکت در چهار بعد زیر تعریف می شود:

    1- استراتژی های قیمت گذاری بر اساس اغنای مشتریان
 2- همکاری که رقابت پذیری را افزایش می دهد
 3- سرمایه گذاری هایی که اثر اطلاعات و افراد را اهرمی می کند
 4- تسلط سازمانی بر تغییرات و عدم اطمینان.

 

 

    تولید کننده های چابک با توجه به عدم اطمینان محیطی باید پاسخگوی مواردی مثل تغییرات سریع بازارها، فشارهای رقابت جهانی، کاهش زمان رسیدن به بازار، افزایش همکاری بین و داخل بنگاه ها، روابط تعاملی زنجیره ارزش، افزایش ارزش اطلاعات و توزیع، بازاریابی و منبع گزینی جهانی باشند.
    تولید چابک (AMS) را می توان به عنوان ساختاری در نظر گرفت که در داخل هر شرکتی، توانایی توسعه محصولات و استراتژی های کسب و کار را داراست. این ساختار به وسیله سه منبع اولیه پشتیبانی می شود که عبارتند از:
    ساختار مدیریتی و سازمانیِ نوآورانه، افراد توانمند با دانش و مهارت بالا، تکنولوژی های هوشمند و انعطاف پذیر.
    به عبارت دیگر چابک (AMS) را می توان به عنوان یکپارچگی سازمان، افراد با دانش و مهارت بالا و تکنولوژی های پیشرفته برای رسیدن به نوآوری و همکاری در پاسخ به نیازهای مشتری در نظر گرفت.

 

 

    نتیجه گیری
    با توجه به مطالب گفته شده به این نتیجه خواهیم رسید که هر سازمانی برای بقا و پیشرفت در اجتماعِ در حال رشد و غیرقابل اطمینان امروز به سیستم های تولیدی چابک خود نیاز دارد.

 

 

 

 

 

 


/ 0 نظر / 11 بازدید